poniedziałek, 4 listopada, 2024
Strona głównamalarstwo„Franciszkański Hofman. Sztukę robi się jako służbę Bożą”

„Franciszkański Hofman. Sztukę robi się jako służbę Bożą”

Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II wraz z Prowincją św. Antoniego i bł. Jakuba Strzemię zorganizowało wystawę pt. „Franciszkański Hofman. Sztukę robi się jako służbę Bożą”. Prezentuje ona prace Wlastimila Hofmana, ucznia Jacka Malczewskiego. Zgromadzona kolekcja – na którą składają się obrazy należące do zbiorów klasztorów franciszkanów w Kalwarii Pacławskiej, Krakowie, Legnicy i Szklarskiej Porębie – oraz zaprezentowane pamiątki akcentują przyjacielskie związki artysty z franciszkanami, którym ofiarowywał on swoje prace przy różnych okazjach.

Wlastimil Hofman urodził się 27 kwietnia 1881 r. w Karlinie w Czechach. Wraz z rodzicami przeprowadził się do Krakowa w roku 1889. Tu też ukończył gimnazjum i rozpoczął studia w Szkole Sztuk Pięknych u Jacka Malczewskiego i innych ówczesnych artystów, a także w École des Beaux-Arts w Paryżu pod kierunkiem Jean-Léona Gérôme’a. Po powrocie do Polski wystawiał swoje prace w kraju i za granicą.

Po wybuchu drugiej wojny światowej, wraz z żoną Adą wyjechał przez Wołyń do Stambułu, Hajfy, Tel Awiw-Jafy, Jerozolimy, gdzie w roku 1942 wydał drukiem, prezentowany na opisywanej tu wystawie, tomik poezji Poprzez ciernie ku wolności. Mimo emigracyjnej tułaczki cały czas malował i prezentował swoje prace na różnych światowych salonach. Po wojnie zamieszkał z żoną Adą w Krakowie, skąd przeprowadzili się do Szklarskiej Poręby. Mimo prześladowań przez ówczesne władze prezentował swoje prace na wystawach światowych, zyskując uznanie i zdobywając wiele nagród. Zyskał także miano „polskiego fra Angelica”. Zmarł 6 marca 1970 r.

Obraz może być mniej lub bardziej doskonały pod względem formy, lecz jeśli ręką artysty kieruje jakaś bliżej nieznana nam siła, którą my Bogiem nazywamy, to wtedy rodzi się dzieło sztuki i to sztuki nieśmiertelnej” – pisał, jak się zdaje, niedoceniany do dziś malarz. Jest on kontynuatorem malarstwa symboliczno-alegorycznego, które reprezentował Malczewski. Malował też sceny o tematyce rodzajowej, religijnej, antycznej, baśniowej i fantastycznej.

Ekspozycję można oglądać od 7 czerwca do 30 września 2019 r. w siedzibie Muzeum KUL (Gmach Główny, Al. Racławickie 14). Szczegółowe informacje na: muzeum.kul.pl.

Źródło: informacja organizatora – o. Rafał Maria Antoszczuk OFMConv

2019-06-04

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Książki