piątek, 29 marca, 2024

„Willmann. Opus magnum”

W Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej, Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu w dniach 22 grudnia 2019 r. – 26 kwietnia 2020 r. prezentowana jest wielka wystawa monograficzna Michaela Willmanna (1630–1706), jednego z najwybitniejszych artystów doby baroku w Europie Środkowej, zwanego śląskim Rembrandtem. Po raz pierwszy w jednym miejscu można obejrzeć ogromny wybór dzieł śląskiego mistrza: te o tematyce mitologicznej, religijnej, portrety oraz pejzaże. Pokazano tu blisko 100 obrazów, co stanowi prawie jedną trzecią zachowanego dorobku artysty. Wypożyczono je m.in. z licznych kościołów, klasztorów oraz kolekcji muzealnych; przyjechały m.in. z Henrykowa, Trzebnicy, Krzeszowa, Wrocławia i Warszawy, Wiele z tych obrazów wcześniej nie było dostępnych szerokiej publiczności. Po raz pierwszy po gruntownej konserwacji zaprezentowane zostały fragmenty malowideł ze stropu pałacu opatów lubiąskich w Moczydlnicy Klasztornej. Michael Willmann, „Autoportret”, 1682, Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Michael Willmann, „Pokłon pasterzy”, ok. 1682, Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Po przeszło 75 latach został scalony i zagościł na Dolnym Śląsku słynny cykl „Męczeństwa Apostołów”, który po wojnie trafił do warszawskich kościołów. Wraz z dziełami z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu pokazane zostały prawie wszystkie prace, jakie Willmann stworzył dla cystersów w Lubiążu.

„To, że będziemy mieli sposobność oglądać we Wrocławiu obrazy Willmanna pochodzące z Lubiąża, a w szczególności imponujący cykl »Męczeństw Apostołów«, to wydarzenie historyczne” – zapowiadał dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor MNWr i kurator wystawy. – „Monumentalne malowidła z lubiąskiego klasztoru pokażemy w wielkiej konstrukcji – wybudowanej specjalnie na potrzeby wystawy – wewnątrz której zostanie odtworzony ich pierwotny układ prezentacji”.

Michael Willmann, „Sześć dni stworzenia”, 1668, Muzeum Narodowe w Warszawie

Wystawa została zaprezentowana w nowoczesnej przestrzeni, w oryginalnej scenografii, z wykorzystaniem nowoczesnych technik prezentacyjnych i możliwości, jakie niosą ze sobą sale Pawilonu Czterech Kopuł, jest próbą złożenia spektakularnego hołdu najwybitniejszemu artyście, jaki kiedykolwiek żył i tworzył na terenie Śląska. „To jemu poświęcamy pełną najnowszych rozwiązań technologicznych salę immersyjną; to z jego obrazem IBM – światowy lider w obszarze technologii i badań – wprowadza u nas pionierską aplikację opartą na sztucznej inteligencji, umożliwiającą interakcję między widzem i dziełem sztuki” – mówił dr hab. Piotr Oszczanowski.

Michael Willmann, „Oblubieniec prowadzący oblubienicę”, ok. 1700, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa Oddział Terenowy we Wrocławiu; pierwotnie w pałacu opatów lubiąskich w Moczydlnicy Klasztornej

Michael Willmann, „Męczeństwo św. Tomasza”, 1662, Kościół Wszystkich Świętych w Warszawie na Grzybowie

Wystawie towarzyszy album, do którego teksty napisało 40 wybitnych osobistości współczesnego świata kultury i nauki, a wśród nich m.in. Maja Komorowska, Ewa Kuryluk, Małgorzata Szejnert, Agnieszka Glińska, Agnieszka Franków-Żelazny, Jacek Dehnel i Waldemar Krzystek.

„Spotkania z Zabytkami” są patronem medialnym wydarzenia.

2019-12-22

Źródło: informacja prasowa

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Książki